Student Portal

Visit Student portal

Categories

Archive

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Phishing: trap er niet in / Phishing: don’t be fooled

Phishing is een vorm van oplichting. Criminelen proberen met misleidende e-mails, maar steeds vaker ook telefonisch, persoonlijke informatie te achterhalen. Ook bij de TU Delft kun je hier tegenaan lopen.

Phishing_nieuwsbericht

Er wordt je bijvoorbeeld gevraagd om met jouw inlognaam, wachtwoord, digid of creditcard nummer in te loggen op een website die op het eerste gezicht waarheidsgetrouw overkomt (bijv. een bank). Of misschien heb je wel eens een e-mail bericht ontvangen namens een ICT dienst of afdeling van de TU Delft waarin jouw persoonlijke inloggegevens werden gevraagd.

Door het geven van deze gegevens of in te loggen op zo’n website,  die in werkelijkheid een kopie is van een originele website, krijgen de criminelen rechtstreeks toegang tot jouw persoonlijke informatie die zij vervolgens makkelijk kunnen misbruiken. Je zal de eerste niet zijn waarvan de inloggegevens zijn gestolen, die al zijn spaarcentjes in een klap kwijt is, op wiens naam een lening is afgesloten of erger, waarvan de identiteit is gestolen. De TU Delft en haar diensten of afdelingen, maar ook je bank, zal je nooit en te nimmer om je wachtwoord vragen. Niet in e-mails, niet telefonisch, nooit.

Voorkom dat je slachtoffer wordt
Het ontvangen van Phishing berichten is, ondanks de vele maatregelen die de TU Delft neemt en je zelf kunt nemen, helaas niet uit te sluiten. Maar je kunt wel voorkomen dat je slachtoffer wordt van Phishing. Heel simpel door nooit op dit soort berichten te reageren. Bel in plaats daarvan naar jouw bankkantoor. Mails die ogenschijnlijk afkomstig zijn van de TU Delft, of een van haar diensten of afdelingen, kun je direct doorsturen naar abuse@tudelft.nl

Hoe te herkennen?
Op http://phishing.tudelft.nl krijg je een aantal tips hoe je Phishing e-mails kunt herkennen. Daar vind je ook het Phishing filmpje van de Alert Online campagne en kun je zelf testen of jij wel Alert Online bent.

Meer informatie
Informatie over het voorkomen van Phishing is te zien in de tv-commercial over online en telefonische phishing naar betaalgegevens. Je kunt de commercial bekijken op deze website en in dit filmpje vind je ook een uitleg over telefonisch phishing. Ook de nationale overheid biedt veel informatie; ga daarvoor naar de website over veilig internetten.

——————————————————————————————————————————————————–

Phishing is a form of fraud. Criminals try to obtain personal information using misleading e-mails and, with increasing frequency, by telephone. This can also happen at TU Delft.

For example, you are asked to use your user name, password, DigiD or credit card number to log on to a website which at first sight looks trustworthy, such as the website of a bank. Alternatively, you may have received an e-mail from an ICT department or other TU Delft department asking for your personal log in details.

By providing this information for any such website, which is in fact a copy of the original website, you are giving criminals direct access to your personal information, which they then use to their advantage – and to your disadvantage. You will not be the first person to have had their log in details stolen, to have seen all their savings disappear, or had a loan taken out in their name, or worse, had their identity stolen… TU Delft and its departments, and your bank, will NEVER ask you for your password. Not by e-mail, not by telephone – ever!

Make sure you don’t fall prey
In spite of all the measures taken by TU Delft and any taken by you, it is unfortunately impossible to rule out completely that you will receive phishing messages. But what you can do is to make sure that you never become a victim of phishing. It is very simple – never respond to these messages. Instead, phone your bank. You can forward e-mails that appear to come from TU Delft or any of its departments to abuse@tudelft.nl

How do you recognise them?
The http://phishing.tudelft.nl website has a number of tips on how to recognise phishing e-mails. It also has the phishing video clip of the Alert Online campaign and you can test yourself to see if you yourself are Alert Online.

More information
Information on preventing phishing can be seen on the TV commercial about online and telephone phishing for banking details. You can view the commercial on this website. Or watch this clip which also explains phishing by telephone. The Dutch government provides a great deal of information as well, at this website.

 

Comments are closed.

© 2011 TU Delft