Categories

Archive

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

“De Nationale DenkTank was echt de mooiste periode uit mijn studententijd”

W&S_Desktop16-9

Elk jaar wordt in Nederland de Nationale DenkTank georganiseerd. De DenkTank werkt met een team van ongeveer twintig studenten en promovendi gedurende vier maanden aan visionaire, creatieve én praktische oplossingen voor een urgent maatschappelijk probleem. Het team kan daarbij rekenen op de input van experts uit de wetenschap, het bedrijfsleven en de overheid.

Het onderwerp van dit jaar is ‘het leren van de toekomst’. De noodzaak van vernieuwing in het onderwijs tekent zich steeds scherper af. De Nationale DenkTank 2015 gaat zich bezighouden met de vraag: “Hoe kunnen we het leren in Nederland zo organiseren dat het beter aansluit bij de individuele leerling en de veranderende omgeving?”

Geïnteresseerd? Klik hier voor meer informatie over de DenkTank 2015. Inschrijven kan nog tot en met 28 april, voor meer informatie klik hier.

In 2014 deed Lotte Engelen vanuit de TU Delft mee. Om erachter te komen hoe het nou eigenlijk is om met 20 van de slimste studenten en promovendi uit Nederland aan een maatschappelijk probleem te werken stelden wij haar enkele vragen.

——————–

Hoi Lotte, kan je jezelf kort aan ons voorstellen?
Mijn naam is Lotte Engelen, ik ben 23 jaar en ik studeer Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft. Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek.

Hoe ben je bij de Nationale Denktank betrokken geraakt?
Ik had een aantal verhalen gehoord van studenten om mij heen en trof op een dag een oproep op Blackboard. Na de site te hebben bekeken was ik al snel overtuigd om me aan te melden. Na een ontzettend spannend sollicitatieproces met voorselectie op basis van een motivatiebrief en twee gesprekken kreeg ik samen met 22 anderen te horen dat ik in de Nationale DenkTank 2014 zat!

Wat heb jij er gedaan?
Het thema van de Nationale DenkTank 2014 was Big Data, en specifiek hoe we Big Data konden gebruiken om Nederland mobieler, socialer en gezonder te maken. Alle deelnemers krijgen tijdens de DenkTank een analytische, een oplossingsgerichte en een facilitaire taak. Ik moest de status van Big Data binnen de mobiliteitssector in Nederland in kaart brengen, meewerken aan oplossingen voor de mobiliteit en infrastructuur en het eindrapport maken. Hierbij heb ik mijn analytische vaardigheden gebruikt, uitwerkingen gemaakt, het verslag gecoördineerd en gepubliceerd en oplossingen gepitcht bij congressen en organisaties.quote1

En wat heb je van dit alles geleerd?
Dat is een moeilijke vraag, want dat is bijna teveel om op te noemen! Tijdens de hele DenkTank is er erg veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Je krijgt veel coaching en mogelijkheden om aan jouw eigen verbeterpunten én sterke punten te werken van zowel je mede DenkTankers als begeleiders. Dit creëert een veilige, comfortabele leeromgeving. Daardoor weet ik nu (beter) wat mijn goede punten en verbeterpunten zijn. Zo ben ik gek op analyses maken en presentaties geven. Ik werk heel gestructureerd en georganiseerd, maar dat maakt het soms lastig om creatief te blijven. Dit zijn maar enkele punten – maar ik heb er tijdens de denktank wel 1000 opgedaan.

Denk je dat dat geldt voor elke TU Delft student?
Jazeker, maar bovendien heb ik geleerd wat ik – later als ik groot ben – wel en niet wil in mijn baan. Ik heb tijdens de DenkTank in een team gewerkt van allerlei verschillende mensen – van cultuurwetenschappers tot filosofen, van econometristen tot techneuten, noem maar op! – iets dat ik zeker niet zou willen missen. Ik denk dat dat voor elke TU Delft student een enorme toegevoegde waarde heeft, omdat we hier vooral in teams werken van mensen met dezelfde achtergrond.

Bovendien vond ik het geweldig om een groot maatschappelijk probleem te analyseren en daar concrete oplossingen voor aan te dragen. In mijn ideale baan zou ik dit ook willen.

Wat is het leukste dat je aan de DenkTank hebt overgehouden?
Het leukste is 100% zeker de groep; de mensen. Je krijgt in een hele korte tijd een ontzettend hechte band. Zo zagen wij elkaar na een hele week knallen op kantoor ook in de weekenden, uiteraard in dierenpak, om samen te dineren en vervolgens Amsterdam onveilig te maken. Veel van de DenkTankers zijn nu hele goede vrienden van me geworden en ik reis iedere week wel een keer door Nederland om iemand op te zoeken.

quote2

Is er nog een ervaring van de DenkTank die je aan nog niemand anders hebt verteld?
Ook dat is een lastige vraag, omdat ik graag zoveel mogelijk mensen vertel over deze ervaring. Maar wat ik denk ik nog aan niemand heb verteld, is hoe dubbel je je voelt aan het einde van de DenkTank. Enerzijds sluit je het project af en vier je in euforie met zijn allen het succes dat je behaald hebt. Anderzijds betekent het ook het einde van een geweldige tijd waarin je enorm veel bereikt hebt en vrienden voor het leven hebt gemaakt, wat enorm verdrietig maakt. Maar eigenlijk is dit dus heel positief; de Nationale DenkTank was echt de mooiste periode uit mijn studententijd.

——————–

 

Comments are closed.

© 2011 TU Delft