Student Portal

Visit Student portal

Categories

Archive

Disclaimer

De meningen ge-uit door medewerkers en studenten van de TU Delft en de commentaren die zijn gegeven reflecteren niet perse de mening(en) van de TU Delft. De TU Delft is dan ook niet verantwoordelijk voor de inhoud van hetgeen op de TU Delft weblogs zichtbaar is. Wel vindt de TU Delft het belangrijk - en ook waarde toevoegend - dat medewerkers en studenten op deze, door de TU Delft gefaciliteerde, omgeving hun mening kunnen geven.

Bitlocker keys in some cases moved to TU Delft

Scroll down for Dutch

Recently we found out that during the installation of Microsoft Office 365 on private devices, in some cases the Bitlocker recovery keys are automatically moved to a secure environment of TU Delft.

Bitlocker is an encryption tool from Microsoft. It encrypts data on computers running Windows 10 and 11. This encryption is a perfectly normal security measure to protect data and therefore does not pose an immediate problem. Encrypted data on computers is unusable without a so-called Bitlocker key. This key (also called ‘Recovery key’) is normally only stored locally on your device. In the unlikely event of a hardware problem or if the hard drive is placed in another computer (as is sometimes the case after a theft), you will need the Recovery key to regain access to your data. Without this key, the data is unusable.

For more detailed information, please visit this page of TU Delft’s Security & Privacy site. Employees and students who have Bitlocker activated have been contacted by email with further instructions. If you have not received a personal email, then your device has not been encrypted with Bitlocker or the recovery key has not been stored in TU Delft’s environment.

Do you have any questions about the above information? If so, please contact one of the ICT Service Desks. Contact information can be found at https://www.tudelft.nl/en/student/ict/service-desk. Do you have other questions regarding privacy and data protection at TU Delft? If so, please contact TU Delft’s Privacy Team. You can reach them by email at privacy-tud@tudelft.nl.

__________________________________________________

Bitlocker keys in sommige gevallen verplaatst naar TU Delft

Recent is gebleken dat tijdens de installatie van Microsoft Office 365 op privé apparaten in sommige gevallen automatisch de Bitlocker herstelsleutel (of recovery key) is opgeslagen bij TU Delft.

Bitlocker is een encryptie tool van Microsoft. Hiermee wordt data op computers met Windows 10 en 11 versleuteld. Deze versleuteling is een volkomen normale veiligheidsmaatregel om data te beschermen en vormt daarmee niet direct een probleem. Versleutelde data op computers is onbruikbaar zonder zogenaamde ‘Bitlocker key’. Deze key (of Recovery key) wordt normaal gesproken alleen lokaal op je apparaat opgeslagen. Wanneer er zich onverhoopt een hardware probleem voordoet of als de harde schijf in een andere computer wordt geplaatst (zoals soms ook het geval is na een diefstal), heb je de Recovery key nodig om weer toegang te krijgen tot je data. Zonder deze key is de data onbruikbaar.

Voor meer gedetailleerde informatie kun je terecht op deze pagina van de Security & Privacy site van TU Delft. Medewerkers en studenten waarbij Bitlocker is geactiveerd zijn benaderd via email met nadere instructies. Mocht je geen persoonlijke email hebben ontvangen dan is jouw apparaat niet versleuteld met Bitlocker of is de herstelsleutel niet opgeslagen in de systemen van TU Delft.

Heb je vragen over bovenstaande informatie? Neem in dat geval contact op met één van de ICT Servicepunten. Contactinformatie vind je op https://www.tudelft.nl/studenten/ict/servicepunt. Heb je andere vragen met betrekking tot privacy en gegevensbescherming bij TU Delft? Neem dan contact op met het Privacy Team van TU Delft. Je kunt hen per e-mail bereiken via privacy-tud@tudelft.nl.

Comments are closed.

© 2011 TU Delft